naar top
Menu
Logo Print

De eerste 3D-geprinte scheepsschroef is een feit

Het prototype krijgt later een gecertificeerd exemplaar
magazine

Bij het RAMLAB in Rotterdam is onlangs een prototype van ‘s werelds eerste 3D geprinte scheepsschroef gepresenteerd. Om te voldoen aan de zware keuringseisen van Bureau Veritas is het prototype uitgebreid getest op materiaaleigenschappen. Gebruikmakend van de kennis en ervaring die met het vervaardigen van het prototype is opgedaan, zal een tweede gecertificeerd exemplaar worden geprint dat volgend jaar op een sleepboot van DamenShipyards zal worden geïnstalleerd. De realisatie van de 400 kg zware 3D geprinte scheepsschroef vormt een mijlpaal op het gebied van 3D-productietechnieken. De productie van de 3D geprinte scheepsschroef van 1.350 mm is gerealiseerd door een samenwerkend consortium van Damen Shipyards Group, RAMLAB, Promarin, Autodesk en Bureau Veritas. De scheepsschroef is vervaardigd uit een legering van nikkel aluminiumbrons (NAB) in RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing LAB) onder leiding van Vincent Wegener. De schroef werd vervaardigd met de Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) methode met een Valk Welding lasrobot en Autodesk software. De triple-blade structuur maakt gebruik van een Promarin ontwerp dat wordt gebruikt door Damen Shipyards. Na het printen wordt de scheepsschroef CNC gefreesd bij 'Advanced Manufacturing Facility’ van Autodesk in Birmingham, UK. Het prototype van de 3D-geprinte scheepsschroef was ook bedoeld om inzicht te krijgen in de materiaaleigenschappen.

VALK WELDING

VALK WELDING

+31786917011
-